Hvilke AI-søgetrends skal jeg faktisk holde øje med? Så meget støj derude
Fællesskabsdiskussion om AI-søgetrends, der er værd at holde øje med. Rigtig analyse fra marketingfolk og strateger om, hvilke udviklinger der betyder noget for...
Kom lige ud af et ledelsesmøde, hvor jeg blev bedt om at fremlægge vores “2026 AI-søgestrategi.” Problemet er, at jeg føler, jeg finder på ting, fordi feltet udvikler sig så hurtigt.
Hvad jeg tror, jeg ved:
Hvad jeg er forvirret over:
Jeg læser hele tiden, at skiftet fra rangeringer til citater er den største ændring siden PageRank. Men jeg ved endnu ikke, hvordan jeg måler citater pålideligt.
Hjælp mig med ikke at se dum ud foran min CEO.
Hvad planlægger I andre faktisk for? Hvilke trends har reelt belæg vs. spekulation?
Lad mig bryde ned, hvad der faktisk sker vs. hype:
Bekræftet og sker NU:
Multimodal er ægte – GPT-4V, Gemini, Claude kan alle behandle billeder. Brugere upload’er SKÆRMBILLEDER og spørger “hvad er dette?” Dine produktbilleder, infografikker og diagrammer kan nu “læses” af AI.
Realtime-integration er her – Perplexity og ChatGPT med browsing trækker live data. Dit realtidsindhold (priser, tilgængelighed, nyheder) har betydning for AI-synlighed.
Citering er den nye rangering – Forskning viser, at positionen i AI-svar betyder noget. Første citering får ~45% af brugerens opmærksomhed, anden får ~25%.
Kommer i 2026:
| Trend | Tidslinje | Forberedelses-prioritet |
|---|---|---|
| Multimodal søgning mainstream | Q1-Q2 2026 | Høj – tilføj alt-tekst, billedkontekst |
| Agentiske transaktioner | Q2-Q4 2026 | Medium – forbered API’er til booking/køb |
| Voice-first AI | Slutningen af 2026 | Lav – fokuser først på tekstklarhed |
| Cross-platform AI | Gennem hele 2026 | Høj – optimer til flere AI-systemer |
Stadig spekulativt:
Fokuser på det, der kan måles NU.
Det agentiske transaktions-aspekt er det, der holder mig vågen om natten.
Vi ser det allerede med ChatGPT-plugins – folk kan booke rejser, bestille mad, købe produkter uden nogensinde at besøge brandets hjemmeside.
Hvad det betyder for e-handel:
Hvad vi gør:
“AI som mellemled”-modellen er som Amazon igen, bare at det nu er ChatGPT, der formidler salget.
Fra et teknisk perspektiv bør du bygge mod dette:
API-klar arkitektur:
Struktureret data overalt:
Multiformat-indhold:
Metrikskiftet:
Gammelt: “Vi ligger nr. 1 for [keyword]” Nyt: “Vi bliver citeret i 23% af AI-svar for [emne] på tværs af ChatGPT, Perplexity og Gemini”
Værktøjer som Am I Cited bliver essentielle for den anden måling. Du kan ikke optimere det, du ikke kan spore.
Tilføjer nogle specifikke forudsigelser med selvtillidsniveau:
Stor selvtillid (90%+):
Mellem selvtillid (60-80%):
Lavere selvtillid (40-60%):
Den praktiske konsekvens: Planlæg for de scenarier, du har høj selvtillid i NU. Overvåg de mellemste. Hold øje med de lave, men sats ikke alt på dem.
Nu du spørger specifikt til multimodal, her er hvad vi ser:
Nuværende multimodale brugsscenarier:
Sådan påvirker det dit indhold:
Billeder behøver kontekst – Alt-tekst er ikke længere kun for tilgængelighed. Det er måden, AI forstår dine visuelle elementer på.
Infografikker betyder noget – AI kan nu “læse” infografikker og citere data deri.
Produktfotografi – Klare, informative produktbilleder kan nu besvare spørgsmål direkte.
Diagrammer og datavisualisering – Disse bliver citeringskilder, når AI besvarer dataspørgsmål.
Hurtige gevinster:
Det visuelle web bliver en del af AI’s vidensbase. Lad ikke dine billeder være usynlige.
Jeg sætter pris på alt det fremadskuende, men lad mig give et realitetstjek.
Hvad de fleste virksomheder FAKTISK skal fokusere på i 2026:
Få styr på det basale først
Tilføj så AI-laget
Overgør det ikke
80/20 for AI-søgning i 2026:
Lad ikke den skinnende fremtid distrahere dig fra det u-glamourøse nuværende arbejde.
Det er faktisk et rigtig godt råd. Vi blev opslugt af hypen tidligt og spildte 6 måneder på avancerede ting.
Hvad der faktisk rykkede:
Hvad der ikke rykkede (endnu):
Vi ser nu AI-citeringer for ~12% af relevante forespørgsler efter fokus på det basale. Det var næsten 0%, da vi jagtede avancerede strategier.
Simple gevinster. Optimer bagefter.
Bygger i AI-feltet – her er mit perspektiv på 2026-landskabet:
Det reelle skift er ikke teknologi – det er adfærd.
Brugere ændrer MÅDEN, de søger på:
Denne adfærdsændring betyder:
Min forudsigelse: De virksomheder, der vinder i 2026, er ikke dem med de mest avancerede AI-værktøjer. Det er dem, der forstår den nye brugeradfærd og skaber indhold, der imødekommer den.
Ligesom SEO altid handlede om at forstå søgeintention – handler AI-optimering om at forstå AI-medieret intention.
Du spurgte til metrikker – her er hvad vi sporer for 2026:
Traditionelle (stadig vigtige):
AI-specifikke (nyttige):
Kombineret visning: Vi har bygget et dashboard, der viser traditionelle SEO-metrikker sammen med AI-synlighed. Korrelationen er interessant – vores toprangerede Google-sider er også oftest citeret i AI, men ikke altid.
Værktøjer vi bruger:
Det jeg rapporterer til ledelsen: “Vi er nr. 2 på Google for [keyword] OG citeret i 18% af ChatGPT-forespørgsler om dette emne.”
Den kombinerede visning er det, de har brug for for at forstå vores reelle søgesynlighed.
Denne tråd gav mig præcis det, jeg havde brug for. Her er min præsentationsstruktur nu:
Til CEO-mødet:
1. Landskabet (Hvad ændrer sig)
2. Fundamentet (Hvad vi gør nu)
3. Køreplanen (2026-prioriteter)
4. Metrikkerne (Hvordan vi måler)
Det vigtigste budskab: Vi opgiver ikke det, der virker. Vi udvider vores synlighed til også at omfatte AI-flader. Det er evolution, ikke revolution.
Tak alle sammen. Føler mig meget mere sikker nu.
Get personalized help from our team. We'll respond within 24 hours.
Følg med i, hvordan AI-søgeplatforme ændrer sig, og hvor dit brand vises. Overvåg din synlighed på ChatGPT, Perplexity og nye AI-søgemaskiner.
Fællesskabsdiskussion om AI-søgetrends, der er værd at holde øje med. Rigtig analyse fra marketingfolk og strateger om, hvilke udviklinger der betyder noget for...
Fællesskabsdiskussion om de reelle konsekvenser af ikke at optimere til AI-søgning. Data og erfaringer fra marketingfolk, der har udsat AI-optimering.
Fællesskabsdiskussion om at fremtidssikre AI-søgestrategier. Reelle erfaringer fra strateger om at bygge tilpasningsdygtige tilgange til AI-synlighed, der kan m...
Cookie Samtykke
Vi bruger cookies til at forbedre din browsingoplevelse og analysere vores trafik. See our privacy policy.