Welke AI-zoektrends moet ik nu echt in de gaten houden? Zoveel ruis daarbuiten
Communitydiscussie over AI-zoektrends die het volgen waard zijn. Echte analyses van marketeers en strategen over welke ontwikkelingen belangrijk zijn voor zicht...
Ik kom net uit een leiderschapsvergadering waar ik onze “AI-zoekstrategie voor 2026” moest presenteren. Probleem is, ik heb het gevoel dat ik maar wat verzin omdat dit domein zo snel verandert.
Wat ik denk te weten:
Waar ik over twijfel:
Ik lees steeds dat de verschuiving van rankings naar citaties de grootste verandering is sinds PageRank. Maar ik weet nog niet eens hoe ik citaties betrouwbaar kan meten.
Help me niet voor gek te staan bij mijn CEO.
Waar zijn jullie echt op aan het plannen? Welke trends hebben daadwerkelijk bewijs in plaats van speculatie?
Laat me uitleggen wat er daadwerkelijk gebeurt versus wat hype is:
Bevestigd en nu al gaande:
Multimodaal is echt – GPT-4V, Gemini, Claude verwerken allemaal afbeeldingen. Gebruikers uploaden SCHERMAFBEELDINGEN en vragen “wat is dit?” Jouw productafbeeldingen, infographics en grafieken kunnen nu door AI “gelezen” worden.
Realtime integratie is een feit – Perplexity en ChatGPT met browsing halen live data op. Jouw realtime content (prijzen, beschikbaarheid, nieuws) is belangrijk voor AI-zichtbaarheid.
Citaat is de nieuwe ranking – Onderzoek toont aan dat de positie in AI-antwoorden telt. Eerste citaat krijgt ~45% van de gebruikersaandacht, tweede ~25%.
Aankomend in 2026:
| Trend | Tijdslijn | Voorbereidingsprioriteit |
|---|---|---|
| Multimodale zoekopdracht mainstream | Q1-Q2 2026 | Hoog – voeg alt-tekst, afbeeldingscontext toe |
| Agentische transacties | Q2-Q4 2026 | Medium – bereid API’s voor boekingen/aankopen voor |
| Voice-first AI | Eind 2026 | Laag – focus eerst op tekstduidelijkheid |
| Cross-platform AI | Heel 2026 | Hoog – optimaliseer voor meerdere AI-systemen |
Nog speculatief:
Focus op wat NU meetbaar is.
Het agentische transactie-verhaal houdt mij ’s nachts wakker.
We zien het nu al bij ChatGPT-plugins – mensen boeken reizen, bestellen eten, kopen producten zonder ooit op de website van het merk te komen.
Wat dit betekent voor e-commerce:
Wat wij doen:
Het “AI als tussenpersoon”-model is net als Amazon opnieuw, maar nu bemiddelt ChatGPT de verkoop.
Vanuit technisch oogpunt moet je hierop bouwen:
API-ready architectuur:
Gestructureerde data overal:
Multi-formaat content:
De metric-shift:
Vroeger: “We staan #1 voor [zoekwoord]” Nu: “We worden in 23% van de AI-antwoorden voor [onderwerp] geciteerd in ChatGPT, Perplexity en Gemini”
Tools als Am I Cited worden essentieel voor die tweede meting. Je kunt niet optimaliseren wat je niet kunt meten.
Hier een aantal specifieke voorspellingen met zekerheidsniveaus:
Hoge zekerheid (90%+):
Gemiddelde zekerheid (60-80%):
Lage zekerheid (40-60%):
De praktische implicatie: Plan NU voor de scenario’s met hoge zekerheid. Houd de gemiddelde in de gaten. Kijk naar de lage, maar zet er niet alles op in.
Omdat je specifiek naar multimodaal vroeg, hier wat we zien:
Huidige multimodale use cases:
Wat dit betekent voor je content:
Afbeeldingen hebben context nodig – Alt-tekst is niet langer alleen voor toegankelijkheid. Het is hoe AI je visuals begrijpt.
Infographics zijn belangrijk – AI kan nu infographics “lezen” en de data eruit citeren.
Productfotografie – Duidelijke, informatieve productfoto’s kunnen nu direct vragen beantwoorden.
Grafieken en datavisualisaties – Deze worden citerenbronnen als AI data-vragen beantwoordt.
Snelle verbeteringen:
Het visuele web wordt deel van de AI-kennisbasis. Laat je afbeeldingen niet onzichtbaar zijn.
Ik waardeer alle toekomstvisie, maar hier een reality check.
Waar de meeste bedrijven zich ECHT op moeten focussen in 2026:
Zorg eerst dat de basis klopt
Voeg dan de AI-laag toe
Maak het niet te ingewikkeld
De 80/20 van AI-zoeken in 2026:
Laat de glimmende toekomst je niet afleiden van het onopvallende werk van nu.
Dit is eigenlijk een heel goed advies. Wij zijn ons in het begin verloren in de hype en hebben 6 maanden verspild aan geavanceerde zaken.
Wat daadwerkelijk resultaat gaf:
Wat nog geen resultaat gaf:
We zien nu AI-citaties voor ~12% van relevante zoekopdrachten nadat we op basiszaken focusten. Dat was praktisch 0% toen we alleen met geavanceerde strategieën bezig waren.
Eerst simpele successen. Daarna optimaliseren.
Werkend in de AI-wereld, hier mijn kijk op het landschap van 2026:
De echte shift is niet technologie – het is gedrag.
Gebruikers veranderen HOE ze zoeken:
Dit gedragsverschil betekent:
Mijn voorspelling: De winnaars in 2026 zijn niet degenen met de meest geavanceerde AI-tools. Het zijn de bedrijven die het nieuwe gebruikersgedrag begrijpen en daar content voor maken.
Net zoals SEO altijd draaide om zoekintentie begrijpen – AI-optimalisatie draait om het begrijpen van AI-gemedieerde intentie.
Omdat je naar metrics vroeg, hier is wat wij meten voor 2026:
Traditioneel (nog steeds belangrijk):
AI-specifiek (nieuw essentieel):
Gecombineerd overzicht: We hebben een dashboard gebouwd dat traditionele SEO-metrics naast AI-zichtbaarheid toont. De correlatie is interessant – onze beste Google-pagina’s worden ook het meest geciteerd in AI, maar niet altijd.
Gebruikte tools:
Wat ik rapporteer aan het management: “We staan #2 in Google voor [zoekwoord] EN worden in 18% van ChatGPT-zoekopdrachten over dit onderwerp geciteerd.”
Dat gecombineerde overzicht is wat ze moeten zien om onze echte zoekzichtbaarheid te begrijpen.
Deze thread gaf me precies wat ik nodig had. Dit is nu mijn presentatieframework:
Voor de CEO-meeting:
1. Het landschap (Wat verandert er)
2. De basis (Wat we nu doen)
3. De roadmap (2026-prioriteiten)
4. De metrics (Hoe we meten)
De kernboodschap: We laten niet los wat werkt. We breiden ons zichtbaarheidsspectrum uit naar AI-platformen. Dit is evolutie, geen revolutie.
Dank allemaal. Voel me nu een stuk zekerder.
Get personalized help from our team. We'll respond within 24 hours.
Volg hoe AI-zoekplatforms veranderen en waar jouw merk verschijnt. Monitor je zichtbaarheid op ChatGPT, Perplexity en opkomende AI-zoekmachines.
Communitydiscussie over AI-zoektrends die het volgen waard zijn. Echte analyses van marketeers en strategen over welke ontwikkelingen belangrijk zijn voor zicht...
Discussie in de community over de omvang en groeiprognoses van de AI-zoekmarkt. Echte gesprekken van marketeers die investeren in AI-zoekoptimalisatie afwegen t...
Communitydiscussie over het toekomstbestendig maken van AI-zoekstrategieën. Echte ervaringen van strategen over het bouwen van aanpasbare benaderingen voor AI-z...
Cookie Toestemming
We gebruiken cookies om uw browse-ervaring te verbeteren en ons verkeer te analyseren. See our privacy policy.