Hvilke AI-søktrender bør jeg egentlig følge med på? Så mye støy der ute
Fellesskapsdiskusjon om AI-søktrender det er verdt å følge med på. Reell analyse fra markedsførere og strateger om hvilke utviklinger som betyr noe for synlighe...
Kom akkurat ut av et ledermøte hvor jeg ble bedt om å presentere vår “2026 AI-søkestrategi.” Problemet er at jeg føler jeg bare finner på ting fordi dette feltet beveger seg så fort.
Dette tror jeg jeg vet:
Dette er jeg forvirret over:
Jeg leser stadig at skiftet fra rangeringer til siteringer er den største endringen siden PageRank. Men jeg vet ikke engang hvordan jeg måler siteringer pålitelig ennå.
Hjelp meg å ikke se dum ut foran CEO-en min.
Hva planlegger dere faktisk for? Hvilke trender har reelle bevis bak seg versus spekulasjon?
La meg bryte ned hva som faktisk skjer kontra hype:
Bekreftet og skjer NÅ:
Multimodalt er reelt – GPT-4V, Gemini, Claude prosesserer alle bilder. Brukere laster OPP skjermbilder og spør “hva er dette?” Produktbildene dine, infografikkene og diagrammene dine kan nå “leses” av AI.
Sanntidsintegrasjon er her – Perplexity og ChatGPT med surfing henter live data. Ditt sanntidsinnhold (priser, tilgjengelighet, nyheter) betyr noe for AI-synlighet.
Sitering er den nye rangeringen – Forskning viser at posisjonen i AI-svar betyr noe. Første sitering får ca. 45% av brukerens oppmerksomhet, andre får ca. 25%.
Kommer i 2026:
| Trend | Tidslinje | Forberedelsesprioritet |
|---|---|---|
| Multimodalt søk mainstream | Q1-Q2 2026 | Høy – legg til alt-tekst, bildebeskrivelser |
| Agentiske transaksjoner | Q2-Q4 2026 | Medium – forbered API-er for booking/kjøp |
| Stemmeførst AI | Sent 2026 | Lav – fokuser på tekstklarhet først |
| Tverrplattform AI | Gjennom 2026 | Høy – optimaliser for flere AI-systemer |
Fortsatt spekulativt:
Fokuser på det som er målbart NÅ.
Det med agentiske transaksjoner er det som holder meg våken om natten.
Vi ser det allerede med ChatGPT-plugins – folk kan booke reise, bestille mat, kjøpe produkter uten å noen gang besøke merkevarens nettside.
Hva dette betyr for e-handel:
Hva vi gjør:
“AI som mellomledd”-modellen er som Amazon på nytt, bortsett fra at det nå er ChatGPT som megler salget.
Fra et teknisk perspektiv bør du bygge mot dette:
API-klar arkitektur:
Strukturerte data overalt:
Innhold i flere formater:
Metodeskiftet:
Gammelt: “Vi rangerer #1 for [søkeord]” Nytt: “Vi er sitert i 23% av AI-svar for [tema] på tvers av ChatGPT, Perplexity og Gemini”
Verktøy som Am I Cited blir essensielle for den andre målingen. Du kan ikke optimalisere det du ikke kan måle.
La meg legge til noen spesifikke spådommer med selvtillitsnivåer:
Høy selvtillit (90%+):
Medium selvtillit (60-80%):
Lavere selvtillit (40-60%):
Den praktiske konsekvensen: Planlegg for scenariene med høy selvtillit NÅ. Følg med på de med medium. Hold øye med de lavere, men ikke sats alt på dem.
Siden du spurte spesifikt om multimodalt, her er hva vi ser:
Nåværende bruksområder for multimodalt:
Hvordan dette påvirker innholdet ditt:
Bilder trenger kontekst – Alt-tekst er ikke bare for tilgjengelighet lenger. Det er slik AI forstår bildene dine.
Infografikker betyr noe – AI kan nå “lese” infografikker og sitere dataene i dem.
Produktfotografering – Klare, informative produktbilder kan nå svare på spørsmål direkte.
Diagrammer og datavisualisering – Disse blir kilder til siteringer når AI svarer på dataspørsmål.
Raske gevinster:
Det visuelle nettet blir en del av AI sin kunnskapsbase. Ikke la bildene dine være usynlige.
Jeg setter pris på alt det fremtidsrettede, men her kommer en realitetsorientering.
Hva de fleste selskaper BØR fokusere på i 2026:
Få det grunnleggende på plass først
Legg så på AI-laget
Ikke overutvikle
80/20-regelen i 2026 AI-søk:
Ikke la den glitrende fremtiden distrahere deg fra det mindre glamorøse nåtidsarbeidet.
Dette er faktisk et godt råd. Vi ble revet med av hypen tidlig og kastet bort 6 måneder på avanserte ting.
Hva som faktisk ga resultater:
Hva som ikke ga resultater (enda):
Vi ser nå AI-siteringer for ca. 12% av relevante søk etter å ha fokusert på det grunnleggende. Det var nær 0% da vi jaget avanserte strategier.
Enkle gevinster. Så optimaliserer vi.
Bygger innen AI, her er mitt perspektiv på 2026-landskapet:
Det virkelige skiftet er ikke teknologi – det er atferd.
Brukere endrer HVORDAN de søker:
Dette atferdsskiftet betyr:
Min spådom: Selskapene som vinner i 2026 er ikke de med de mest avanserte AI-verktøyene. Det er de som forstår ny brukeradferd og lager innhold som betjener den.
Akkurat som SEO alltid handlet om å forstå søkeintensjon, handler AI-optimalisering om å forstå AI-formidlet intensjon.
Siden du spurte om metrikker, her er hva vi følger i 2026:
Tradisjonelle (fortsatt viktige):
AI-spesifikke (nytt og essensielt):
Kombinert oversikt: Vi har laget et dashbord som viser tradisjonelle SEO-målinger sammen med AI-synlighetsmålinger. Korrelasjonen er interessant – våre beste Google-sider er også de mest siterte i AI, men ikke alltid.
Verktøy vi bruker:
Hva jeg rapporterer til ledelsen: “Vi er #2 på Google for [søkeord] OG sitert i 18% av ChatGPT-søk på dette temaet.”
Den kombinerte oversikten er det de trenger for å forstå vår sanne søkesynlighet.
Denne tråden ga meg akkurat det jeg trengte. Her er rammeverket mitt for presentasjonen nå:
For CEO-møtet:
1. Landskapet (Hva endres)
2. Grunnlaget (Hva vi gjør nå)
3. Veikartet (Prioriteringer for 2026)
4. Metrikkene (Hvordan vi måler)
Hovedbudskapet: Vi forlater ikke det som fungerer. Vi utvider synlighetsfotavtrykket vårt til også å inkludere AI-flater. Dette er evolusjon, ikke revolusjon.
Takk alle sammen. Føler meg mye tryggere nå.
Get personalized help from our team. We'll respond within 24 hours.
Følg med på hvordan AI-søkeplattformer endrer seg og hvor merkevaren din vises. Overvåk synligheten din på ChatGPT, Perplexity og nye AI-søkemotorer.
Fellesskapsdiskusjon om AI-søktrender det er verdt å følge med på. Reell analyse fra markedsførere og strateger om hvilke utviklinger som betyr noe for synlighe...
Diskusjon i fellesskapet om å sikre AI-søkstrategier for fremtiden. Ekte erfaringer fra strateger om hvordan man bygger tilpasningsdyktige tilnærminger til AI-s...
Diskusjon i fellesskapet om størrelsen på AI-søkemarkedet og vekstprognoser. Ekte samtaler fra markedsførere som vurderer investering i AI-søk optimalisering ve...
Informasjonskapselsamtykke
Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre din surfeopplevelse og analysere vår trafikk. See our privacy policy.