Vilka AI-söktrender ska jag faktiskt bry mig om? Så mycket brus där ute
Community-diskussion om AI-söktrender värda att följa. Riktig analys från marknadsförare och strateger om vilka utvecklingar som spelar roll för synlighet och v...
Kom precis ut från ett ledningsmöte där jag blev ombedd att presentera vår “AI-sökstrategi för 2026”. Problemet är att jag känner att jag hittar på saker eftersom området rör sig så snabbt.
Det jag tror att jag vet:
Det jag är förvirrad kring:
Jag läser hela tiden att skiftet från rankingar till citeringar är den största förändringen sedan PageRank. Men jag vet inte ens hur man mäter citeringar pålitligt än.
Hjälp mig att inte se dum ut inför min VD.
Vad planerar ni andra faktiskt för? Vilka trender har verkliga bevis bakom sig jämfört med spekulation?
Låt mig reda ut vad som faktiskt händer och vad som är hype:
Bekräftat och händer NU:
Multimodalt är på riktigt – GPT-4V, Gemini, Claude bearbetar alla bilder. Användare LADDAR UPP skärmdumpar och frågar “vad är detta?” Dina produktbilder, infografik och diagram kan nu “läsas” av AI.
Realtidsintegration är här – Perplexity och ChatGPT med webbläsning hämtar live-data. Ditt realtidsinnehåll (priser, tillgänglighet, nyheter) är viktigt för AI-synlighet.
Citering är det nya rankingen – Forskning visar att positionen i AI-svar spelar roll. Första citeringen får ~45% av användarens uppmärksamhet, andra får ~25%.
Kommer under 2026:
| Trend | Tidslinje | Prioritet för förberedelse |
|---|---|---|
| Multimodal sökning blir mainstream | Q1-Q2 2026 | Hög – lägg till alt-text, bildkontext |
| Agentiska transaktioner | Q2-Q4 2026 | Medel – förbered API:er för bokningar/köp |
| Röstförst AI | Sent 2026 | Låg – fokusera först på textklarhet |
| AI över flera plattformar | Under hela 2026 | Hög – optimera för flera AI-system |
Fortfarande spekulativt:
Fokusera på det som går att mäta NU.
Det agentiska transaktionsspåret är det som håller mig vaken om nätterna.
Vi ser det redan med ChatGPT-plugins – folk kan boka resor, beställa mat, köpa produkter utan att ens besöka varumärkets webbplats.
Vad detta betyder för e-handel:
Vad vi gör:
Modellen “AI som mellanhand” är som Amazon på nytt, men nu är det ChatGPT som förmedlar köpet.
Ur ett tekniskt perspektiv bör ni utveckla mot detta:
API-redo arkitektur:
Strukturerad data överallt:
Multiformatinnehåll:
Metodikskiftet:
Förr: “Vi rankar #1 för [nyckelord]” Nu: “Vi är citerade i 23% av AI-svar för [ämne] i ChatGPT, Perplexity och Gemini”
Verktyg som Am I Cited blir oumbärliga för den andra mätningen. Du kan inte optimera det du inte kan mäta.
Låt mig lägga till några specifika prognoser med säkerhetsnivåer:
Hög säkerhet (90%+):
Medelhög säkerhet (60–80%):
Lägre säkerhet (40–60%):
Den praktiska implikationen: Planera för de högst sannolika scenarierna NU. Bevaka de medelstarka. Håll koll på de lägsta men satsa inte allt på dem.
Du frågade särskilt om multimodalt, så här är vad vi ser:
Nuvarande multimodala användningsfall:
Hur detta påverkar ditt innehåll:
Bilder behöver kontext – Alt-text är inte bara för tillgänglighet längre. Det är hur AI förstår dina visuella element.
Infografik spelar roll – AI kan nu “läsa” infografik och citera data direkt från dem.
Produktfotografering – Tydliga, informativa produktbilder kan nu direkt besvara frågor.
Diagram och datavisualisering – Dessa blir citeringskällor när AI besvarar datadrivna frågor.
Snabba vinster:
Den visuella webben blir en del av AI:s kunskapsbas. Låt inte dina bilder bli osynliga.
Jag uppskattar allt framtidstänk, men låt mig ge en reality check.
Vad de flesta företag FAKTISKT borde fokusera på 2026:
Få grunderna rätt först
Lägg sedan till AI-lager
Överarbeta inte
80/20 för AI-sök 2026:
Låt dig inte distraheras av framtidens glans från det oglamorösa nuet.
Detta är faktiskt riktigt bra råd. Vi drogs med i hypen tidigt och slösade bort 6 månader på avancerade grejer.
Vad som faktiskt gav resultat:
Vad som inte gav resultat (än):
Vi ser nu AI-citeringar för ~12% av relevanta sökningar efter att ha fokuserat på grunderna. Det var nära 0% när vi jagade avancerade strategier.
Enkla vinster. Sedan optimering.
Vi bygger inom AI-området och här är mitt perspektiv på 2026-landskapet:
Den verkliga förändringen är inte tekniken – det är beteendet.
Användare förändrar HUR de söker:
Detta beteendeskifte innebär:
Min prognos: De företag som vinner 2026 är inte de med de mest avancerade AI-verktygen. Det är de som förstår det nya användarbeteendet och skapar innehåll som möter det.
Precis som SEO alltid handlat om att förstå sökintention – AI-optimering handlar om att förstå AI-medierad intention.
Du frågade om mätetal, så här är vad vi följer för 2026:
Traditionella (fortfarande viktiga):
AI-specifika (nytt och viktigt):
Kombinerad vy: Vi har byggt en instrumentpanel som visar traditionella SEO-mått sida vid sida med AI-synlighetsmått. Korrelationsmönstret är intressant – våra toppsidor på Google är också oftast mest citerade i AI, men inte alltid.
Verktyg vi använder:
Vad jag rapporterar till ledningen: “Vi är #2 på Google för [nyckelord] OCH citerade i 18% av ChatGPT-frågor om detta ämne.”
Den kombinerade vyn är vad de behöver för att förstå vår verkliga söksynlighet.
Den här tråden gav mig exakt vad jag behövde. Här är min presentationsstruktur nu:
Inför VD-mötet:
1. Landskapet (Vad som förändras)
2. Grunden (Vad vi gör nu)
3. Vägkartan (Prioriteringar 2026)
4. Mätetalen (Hur vi mäter)
Nyckelbudskapet: Vi överger inte det som fungerar. Vi expanderar vårt synlighetsavtryck till att inkludera AI-ytor. Detta är evolution, inte revolution.
Tack alla. Känner mig mycket mer trygg nu.
Get personalized help from our team. We'll respond within 24 hours.
Följ hur AI-sökmotorer förändras och var ditt varumärke syns. Övervaka din synlighet i ChatGPT, Perplexity och framväxande AI-sökmotorer.
Community-diskussion om AI-söktrender värda att följa. Riktig analys från marknadsförare och strateger om vilka utvecklingar som spelar roll för synlighet och v...
Diskussion i communityt om AI-sökmarknadens storlek och tillväxtprognoser. Äkta samtal från marknadsförare som utvärderar investeringar i AI-söksoptimering jämf...
Diskussion i communityn om att framtidssäkra AI-sökningsstrategier. Verkliga erfarenheter från strateger om att bygga anpassningsbara metoder för AI-synlighet s...
Cookie-samtycke
Vi använder cookies för att förbättra din surfupplevelse och analysera vår trafik. See our privacy policy.